A filosofía pregunta cos seus porqués e a ciencia responde coas súas cómos
Ciencia e
filosofía son dúas formas veciñas de coñecemento que se atopan en territorio
esvaradío. Poucos se moven a gusto nesta rexión de alto risco a pesar de que
case ninguén dubida do seu interese.
A
filosofía pregunta cos seus porqués e
a ciencia responde coas súas cómos. Non
poucas veces unporqué filosófico
trae un novo como da
ciencia. Ambas as formas de coñecemento teñen a esperanza de comprender a
realidade polo que a ciencia tamén ten un forte impacto na reflexión filosófica
Existe un
fío delicadísimo que separa unha teoría científica vixente da crenza que uno
poida destilar dela sobre a natureza da realidade. Algúns científicos cruzan a
liña sen avisar de que se deixaron a ciencia atrás. Unha cuestión eterna é, por
exemplo, a do determinismo do mundo. ¿É o azar un produto da nosa ignorancia ou
un dereito intrínseco da natureza? Científicos e filósofos expresáronse sen
complexos sobre este profundo e escurridizo dilema. Descartes, Spinoza, Einstein, Popper, Bohr,
Heisenberg ou Prigogine, por exemplo, non tiveron reparos en declararse
deterministas ou indeterministas sen preocuparse sempre por distinguir o
determinable do anticipable.
A ciencia
é, por método, a maneira de comprender a realidade con menos ideoloxía
engadida, menos crenzas previas. Con todo, nesta fráxil fronteira cúmprese o
aforismo de que as
gretas da ciencia énchense con pasta de ideoloxía.
Newton co
movemento dos corpos, Darwin coa evolución das especies e Einstein por partida
dobre coa relatividade especial e a relatividade xeral deron un gran salto no
coñecemento humano arrincando da mesma maneira: o ser non é a orixe nin o fin
de absolutamente nada no universo. A Terra non está máis no centro do cosmos
que calquera outro corpo celeste, a especie humana é unha máis entre o resto
das especies.
“O mundo
é necesariamente como é porque nel existen seres que se preguntan por que é
así”.
Que é
ciencia e que non o é? Ao longo da historia recente desta disciplina sucédense
propostas e refutacións, pero sempre queda máis claro o que non hai que facer
que o que si hai que facer. Os dous pensadores máis influentes e máis debatidos
(casualmente ambos os físicos ademais de filósofos), Popper co seufalsacionismo e Kuhn
coas súas paradigmas, ofrecen
un bo contraste para convidarnos ao gran debate pendente: ¿existe un único
método que sirva como criterio de demarcación da ciencia?
0 comentarios:
Publicar un comentario