Que papel xoga a filosofía da tecnoloxía na tecnoloxía e ou seu sentido social? Que achega a filosofía ao sentido da tecnoloxía?
Se suscitamos a pregunta pola filosofía dá tecnoloxía parece que debemos comezar precisando:
1)Que é filosofía
2)Que é tecnoloxía
3)Que é filosofía da tecnoloxía
O interese de fondo por reflexionar sobre a filosofía da tecnoloxía ten razóns que deberían considerarse :
- Quizá permita entender ou sentido fundante da tecnoloxía e valorar vos seus efectos reconfiguradores do sentido dá actividade humana.
- Quizá contribúa a que a tecnoloxía deixe de camiñar cegamente na historia e contribúa mellor a reconfigurar a natureza, a vida, ou home e a sociedade.
- Quizá contribúa a producir unha tecnoloxía con maior cohesión social e prosperidade.
A Filosofía da Tecnoloxía, Que é? Para que serve?
A filosofía da tecnoloxía quizá puidese unir o DEBER co INTERESE.
É algo esencial na vida humana, persoal e social, ata o punto de que todos buscamos vivir de acordo cunha filosofía, a nosa filosofía da vida.
Por iso a tecnoloxía sempre é usada, xulgada e valorada pola sociedade en función dunha filosofía.
A mesma tecnoloxía enténdese a si mesma, é dicir, o seu sentido fundante (que a xustifica natural, humana e socialmente) e o seu sentido configurador (os seus efectos sobre a natureza, o home e a sociedade), en función dunha filosofía .
Non pode deixar de ser así porque depende de algo esencial para nós .
- O home é un ser producido no mundo que debe vivir racionalmente:
- Fai a súa vida, se auto-realiza, constrúe a súa propia vida en función dunha imaxe de si mesmo e do mundo construída pola súa razón
- O home debe facerse a si mesmo (auto-realizarse): Quen son eu mesmo no universo? Que e como debo obrar para facerme a min mesmo?
Estas preguntas fanllas os individuos, os grupos humanos, as culturas, e respóndenas no que chamamos cosmovisións, ideoloxías, filosofías, relixións.
As filosofías son cosmovisións ou ideoloxías nadas do exercicio da razón pola argumentación.
Os homes necesitan saber que obran con autenticidade de acordo coa súa verdade última no universo.Fano de acordo cunha filosofía intuitiva, profunda, subconsciente non sometida a unha clara reflexión, pero que inflúe realmente na vida.
A Filosofía que deu sentido aos individuos e grupos humanos foron e seguen sendo multiformes, variadas, diferentes, complexas:
§
As
culturas antigas organizáronse a partir de
complexas tradicións relixiosas (Exipto, Mesopotamia, China, Xapón, Grecia,
Roma, Culturas Precolombinas) que deron sentido ao dereito, a economía, a
política, a familia, o exército, as relacións sociais.
§
Na
Idade Media a ideoloxía relixiosa cristiá (ou
islámica) perdurou, e a súa filosofía
propia seguiu establecendo normativamente os principios do sentido individual
da vida e da convivencia social, política, económica, militar.
§
No
Renacemento, séculos XVI-XVII, iníciase unha lenta
evolución en que se substitúe a ideoloxía relixiosa por unha filosofía
racionalista que culmina na orde social da modernidade democrático liberal.
§
No
século XIX novas filosofías comunitaristas
(historicismo, anarquismo, socialismo-marxista) trataron de reorganizar a orde
social de acordo coa súa idea da autenticidade filosófica, instaurando unha
nova orde social, xurídico, económico, político.
§
Na
sociedade moderna conviven as ideoloxías.
As culturas antigas
eran monolíticas, respondían a unha ideoloxía única. Hoxe hai
unha convivencia e integración de sistemas culturais nunha mesma
sociedade.
En sociedades como América ou Europa conviven
relixións, diversas confesións cristiás, filosofías non relixiosas, concepcións
filosóficas non coincidentes sobre a sociedade,a economía.
Existe unha filosofía que permita a convivencia? É unha convivencia puramente pragmática?
FILOSOFÍA DA TECNOLOXÍA
A
filosofía da tecnoloxía explícanos esta relación.
A tecnoloxía ou a
acción tecnolóxica supón coñecemento (ciencia), técnicas de aplicación
(ciencia, tecnoloxía) e sistemas de xestión tecnolóxica (organización do
coñecemento, produción e distribución social da tecnoloxía)
A acción tecnolóxica depende da filosofía por
estas razóns:
1. Hai
filosofías da tecnoloxía : sistemas culturais,
relixiosos, filosóficos e autores pensaron a tecnoloxía.
2. O
tecnócrata ten a súa filosofía: os tecnócratas
están condicionados e dependen da súa filosofía persoal.
3. A
tecnoloxía depende da cultura : A tecnoloxía debe
ter en conta as filosofías da sociedade en que actúa.
4. A
tecnoloxía ten a súa propia filosofía: a tecnoloxía debe
ser consciente da súa filosofía.
Por tanto, a acción
tecnolóxica dáse sempre dentro dunha filosofía.
Os tecnócratas son
seres humanos con creatividade, motivación, conciencia moral, necesidade de
sentido e procura de coherencia filosófica ou relixiosa nas súas vidas Coñecer
en profundidade as filosofías da tecnoloxía podería axudar ao tecnócrata, á
tecnoloxía e á súa xestión social a atopar un maior sentido, cohesión humana e
eficacia social.
1.
EXISTEN
DIVERSAS FILOSOFÍAS DA TECNOLOXÍA
·
FILOSOFÍA
CRISTIÁ DA TECNOLOXÍA
Non existe unha única
filosofía cristiá da tecnoloxía, pero a tecnoloxía nace historicamente na
cultura cristiá.
A filosofía da
tecnoloxía de procedencia cristiá admite diversos matices, posturas e
valoracións. Con todo, pódense destacar 3 influencias do cristianismo no
desenvolvemento tecnolóxico:
1. A filosofía
judeo-cristiá da natureza ao desacralizar e desanimizar os fenómenos
naturais, favoreceu o desenvolvemento da creación tecnolóxica. A natureza
convértese en materia profana que permite a súa manipulación.
2. A filosofía
cristiá do traballo ao valorar o traballo manual como modo de culto a Deus
(ex. A Regra Benedictina) serviu como acicate para a tecnoloxía (ex. Reloxo
Mecánico dos Benedictinos)
3. A filosofía cristiá do home ao
dignificar a actividade humana como exercitación co-creadora con Deus, permitiu
comprender a tecnoloxía como unha maneira de continuar a obra creadora de Deus.
E permite concibir o desenvolvemento tecnolóxico como unha construción
progresiva do Reino de Deus, que poida eliminar a pobreza, o sufrimento e a
inxustiza.
·
FILOSOFÍA
SOCIAL-MARXISTA DA TECNOLOXÍA
Para Marx a tecnoloxía é unha arma na loita de
clases, e nunha sociedade de clases a tecnoloxía non é neutral politicamente.
Consideran que baixo o capitalismo (sociedade
de clases) a tecnoloxía é non-neutral politicamente: pode ser usada polos
burgueses para oprimir ao proletariado ou para que os proletarios rebélense e
inicien a revolución. A tecnoloxía recuperaría o seu valor só dentro dunha
sociedade sen clases coa propiedade tecnolóxica en mans da sociedade.
A filosofía marxista
foi considerada como determinista, por afirmar que as forzas de produción (a
infraestrutura) determinan á sociedade, as ideas, etc. (a superestructura).
·
FILOSOFÍA
DA TECNOLOXÍA NA MODERNIDADE-LIBERAL
A tecnoloxía como
motor do desenvolvemento e o cambio social. Desenvolvemento e innovación
tecnolóxica liberal como clave do Progreso.
Iníciase coa
Revolución Industrial no s.XVIII, momento no que a creación tecnolóxica
convértese no factor predominante do cambio social e en configurador da
estrutura social: por primeira vez na Historia as cidades comezan a presentar
unha paisaxe totalmente artificial (ex. Chicago a principios do XX).
Debido a esta preponderancia da tecnoloxía
fronte a outras realidades, desenvólvese a tese (filosófica e sociolóxica) do determinismo tecnolóxico, que subxace a
toda a creación tecnolóxica da modernidade-liberal, e que identifica “nova e máis tecnoloxía” con “Progreso
social e humano”
Na actualidade, os
conceptos máis utilizados na Filosofía da tecnoloxía desta corrente son INNOVACIÓN e RISCO.
A procura da
innovación constitúese no pivote da economía capitalista e global, e a
sociedade do risco desenvólvese como froito da mesma.
Como exemplo de
filosofía da técnica nun autor de influencia decisiva na nosa cultura.
Ortega é considerado como
un dos primeiros filósofos que, adiantándose ao seu tempo, comprendeu a
necesidade de estudar filosóficamente a tecnoloxía. E el faio desde un contexto
antropolóxico, mentres que Heidegger e Dessauer farano desde a metafísica, e
Bunge desde a epistemoloxía.
A tecnoloxía está
para Ortega en relación directa co que significa ser humano. O home é
esencialmente técnico, debido a un primeiro trazo antropolóxico: a súa natureza
ontológicamente aberta.
Non existe unha “natureza
humana” dada dunha vez para sempre, senón que o home ten que crearse así mesmo
e elixir entre infinitud de posibilidades (ex. Hidalgo, Gentleman). Crearse así
mesmo, supón non só construción material, senón tamén creatividade espiritual.
En realidade, para
Ortega a invención espiritual precede á material, posto que esta constitúese
para facer posible aquela.
“Mentres viva o home,
habemos de considerar a súa técnica como un dos seus trazos constitutivos
esenciais, e temos que proclamar a tese seguinte: o home é técnico.
Ortega opina que a tecnoloxía é necesaria por
un segundo trazo antropolóxico: o desexo de benestar e o extrañamiento con
respecto á natureza. A técnica é así unha reforma da natureza que evita,
precisamente, que o home senta esas necesidades que esta lle impón, creando
unha segunda natureza. O ser humano non se adapta á natureza, senón que
adapta a natureza ao ser humano a través da técnica.
É
dicir, a técnica sempre é creación do superfluo. Con
todo, Ortega pensa que houbo unha verdadeira evolución da técnica, que el
divide en 3 etapas:
1. A técnica do azar
2. A técnica do
artesán
3. A técnica do
técnico
2.
A
FILOSOFÍA DO TECNÓCRATA
Os tecnócratas son
seres humanos cunha inevitable filosofía.
- Hai puros
tecnócratas da modernidade liberal.
- Hai tecnócratas
marxistas, islámicos, cristiáns.
A acción tecnolóxica como tal depende da
acción do tecnócratas. Pero, é a xestión da tecnoloxía consciente da filosofía
dos tecnócratas que a condicionan?
Os tecnócratas non deben esquecer que a súa
filosofía debe ter en conta a filosofía da cultura na que eles innovan, posto
que son, por así dicir, os sociólogos-enxeñeiros que ao deseñar a tecnoloxía
están a deseñar ao mesmo tempo un tipo definido de sociedade.
A sociedade e a súa cultura condicionan a
tecnoloxía que se produce, a tecnoloxía que se consome e a reacción social
fronte á tecnoloxía.
4.
A
tecnoloxía ten a súa filosofía
Os tecnócratas teñen
a súa filosofía: modernidade, marxismo, islamismo.Pero, ten a tecnoloxía como tal o seu filosofía? As tecnoloxías
responderán á filosofía do seu momento cultural: haberá así tecnoloxía da
modernidade, marxista, islámica. Pero, se a tecnoloxía que se fai depende das
“filosofías” e se quere saber que, como e por que actúa dun certo modo, parece
necesario que cada tecnoloxía pregúntese desde que filosofía propia está a
construírse no seu contexto cultural concreto.
En que filosofía está hoxe globalmente a tecnoloxía do
mundo occidental?
Que principios ten a “Filosofía” da modernidad?
1. A filosofía da
modernidade consiste en considerar que a sociedade ten múltiples filosofías e
que a “filosofía da convivencia” debe ser neutra ideolóxicamente. A súa
filosofía é, pois, que a sociedade non ten “filosofía” senón “regras de
convivencia”.
2. A regra
fundamental é a liberdade, o liberalismo: liberdade de coñecemento, de técnica
e de empresa. A lei da oferta e a demanda fará que prospere só canto sexa útil
para a sociedade. Créase así o marco para a “creatividade burguesa” protexida
por un estado filosóficamente neutro.
3. A acción
tecnolóxica é a aplicación do coñecemento á utilidade social. Por iso, dentro
da filosofía da modernidade, aplicouse a responder as demandas naturais
existentes, ou a crealas arfifialmente, ou a responder as demandas empresariais
orientadas á produción, ao beneficio e ao crecemento.
4. O estado mínimo
filosóficamente neutro da modernidade induce así unha acción tecnolóxica
filosóficamente neutra que se move pola lóxica da utilidade- beneficio. O resultado
é a tecnocracia: unha sociedade cuxa filosofía son “regras”, con gran “actividade
creativa” xustificada polo ensaio-erro, pero sen norte filosófico.
A filosofía tecnocrática produce consecuencias
inevitables da acción tecnolóxica?
1. É tecnoloxía cega
ás necesidades naturais profundas: se non ten “filosofía” o seu único criterio
é o “tanteo” por oferta-demanda, ensaio-erro e beneficio.
2. Non recibe orientación filosófica do estado
da modernidade: este non pode orientar filosóficamente á tecnoloxía porque a súa única “filosofía” é
que a tecnoloxía mesma, por tanteo, atopa que é beneficioso para a sociedade.
3. Tende a crear as
necesidades artificialmente e controlar a sociedade: cega ás necesidades
profundas, tende a crear a demanda e controlar a sociedade.
4. Perde cohesión e
integración social: a sociedade sente atada polo consumo, incomprendida nos
seus desexos profundos e dominada.
5. É obxecto de
crítica crecente: de parte da filosofía política, sociedade, relixións. Vese á tecnoloxía
como un macropoder insensible á pobreza, a xustiza, a liberdade, a
solidariedade.
6. Crea unha mala conciencia crecente no
tecnócrata: ten a “mala conciencia” de usar un poder descomunal sen “filosofía
profunda?”por puro utilitarismo.
7. Reacciona con
atraso histórico tentando promover os “códigos de boa conduta”, a “sustentabilidade”.
A acción tecnolóxica depende así da súa “filosofía
liberal” de feito.
QUE DI A FILOSOFÍA DA TECNOLOXÍA Á TECNOLOXÍA?
Dille que debe
coñecer:
- As grandes filosofías
da tecnoloxía para enriquecerse.
- A “filosofía”
profunda dos tecnócratas que fan tecnoloxía.
- O condicionamento
envolvente das filosofías das culturas.
-A “filosofía” de
feito aplicada polas corporacións tecnolóxicas.
A filosofía da
tecnoloxía fainos coñecer, pois, o ámbito filosófico envolvente que fai nacer,
constitúe e condiciona inevitablemente a acción tecnolóxica.
A tecnoloxía envolta
e condicionada pola filosofía.
A tecnoloxía está de
feito envolta na trama filosófica da historia:
1. A humanidade segue
movida por importantes convulsións filosófico-ideolóxicas.
2. Os tecnócratas e as corporacións
tecnolóxicas teñen a súa propia filosofía.
3. A acción tecnolóxica depende das filosofías
das culturas en que actúa.
Que debería facer a tecnoloxía para obrar coa filosofía
como o fai coa ciencia?
Que debe non facer
e que debe facer a tecnoloxía?
Como pode a filosofía da tecnoloxía contribuír á tarefa
esencial da filosofía da humanidade?
QUE DEBE NON FACER
- Dirixir
tecnocráticamente a historia: esta é obra do home, da sociedade, da política e
da economía.
- Controlar a
filosofía dos tecnócratas: esta é libre e persoal. Identificarse cunha
filosofía exclusiva ou con algunha filosofía presente na sociedade
(liberalismo, marxismo, cristianismo, islamismo )
- Identificar
tecnoloxía con filosofía, xa que a tecnoloxía como tal é neutra aínda que poida
e deba harmonizarse con diversas filosofías da tecnoloxía posibles.
-
Encapsularse na tecnocracia e inhibirse do filosófico.
QUE DEBE FACER
- Comprometerse a
tarefa filosófica da humanidade: o potencial financeiro das corporacións
tecnolóxicas non debe illarse da inquietude universal polo filosófico,
ideolóxico, político, pola liberdade, a pobreza, a xustiza, a solidariedade.
- Fomentar a filosofía
dos tecnócratas para que constrúan como persoas libres “a súa filosofía” e
para que motive o nivel cualitativo ético-moral da súa actuación tecnolóxica
persoal.
- Fomentar na
sociedade a produción libre e diversificada de filosofías e o diálogo social,
político, cultural e económico entre elas.
- Fomentar as
filosofías da tecnoloxía, conectada con estas filosofías, de tal maneira
que a acción tecnolóxica obre con sentido natural, biolóxico, humano e social.
- Organizar o
deseño de estratexias de actuación persoal, corporativa e intercorporativa para
alcanzar estes obxectivos.
Cal podería ser, por tanto, a estratexia filosófica da
tecnoloxía?
Como pode contribuír o mundo tecnolóxico á filosofía? Que
nos di a filosofía da tecnoloxía sobre o seu compromiso filosófico?
ESTRATEXIAS
FILOSÓFICAS DA TECNOLOXÍA
- Crear a conciencia
de que a tecnoloxía (coñecemento, técnica, xestión) ten a responsabilidade de
converterse en protagonista independente comprometido coa historia humana.
- Implementar medios
para impulsar esta conciencia entre dirixentes e tecnócratas no marco ético
social dos códigos de conduta e compromisos sociais.
- Impulsar a creación
de asociacións diversificadas e plurais de grandes corporacións tecnolóxicas
que financien institutos demoscópicos e de investigación que se convertan en
observatorios sociais e produtores cualificados, independentes e creativos de
filosofías e filosofías da tecnoloxía?.
- Coordinar con estes
institutos as corporacións de tipo medio para difundir en cadea propostas e
ideas enriquecedoras.
- Alagar a sociedade
dunha proliferación de ideas serias e
ben deseñadas para ser discutidas e contribuír a resolver os problemas sociais.
Na actualidade
O avance da
humanidade resolveu problemas e ampliado o benestar ante todo no Primeiro Mundo
Pero a fame, a pobreza persistente, a demografía, o terrorismo, as guerras
continuas e outros problemas escurecen o noso camiño na historia.
Pensemos que a Humanidade entrase nun futuro
tempo de convulsións.
Imaxinemos como
xulgariamos o mundo tecnolóxico se permanecese cego, guiado só pola tecnocracia
e a pura lóxica do tenteo utilitarista, Sen participar como protagonista
destacado, sen achegar ideas á resolución dos dramáticos problemas do mundo.
Imaxinemos, ao
contrario que o futuro non fóra de convulsión porque o esforzo de reflexión, en
que participase con destacado protagonismo o mundo da tecnoloxía, permitise
unha evolución cara á paz, a xustiza e a solidariedade.
A historia humana dos
últimos séculos está chea de guerras e dramáticas convulsións sociais de todo
tipo.
Na actualidade o avance da humanidade resolveu
problemas e ampliado o benestar ante todo no Primeiro Mundo .Pero a fame, a
pobreza persistente, a demografía, o terrorismo, as guerras continuas e outros
problemas escurecen o noso camiño na historia.
Pensemos que a Humanidade entrase nun futuro
tempo de convulsións. Imaxinemos como xulgariamos o mundo tecnolóxico se
permanecese cego, guiado só pola tecnocracia e a pura lóxica do tanteo
utilitarista, sen participar como protagonista destacado, sen achegar ideas á
resolución dos dramáticos problemas do mundo.
Imaxinemos, ao
contrario que o futuro non fóra de convulsión porque o esforzo de reflexión, en
que participase con destacado protagonismo o mundo da tecnoloxía, permitise
unha evolución cara á paz, a xustiza e a solidariedade.
Non sería isto mellor para a mesma prosperidade da
Tecnoloxía?
0 comentarios:
Publicar un comentario