“Preparamos unha civilización
global na que os elementos cruciais dependen profundamente da ciencia e a
tecnoloxía. Tamén dispuxemos as cousas de modo que case ninguén entenda a
ciencia e a tecnoloxía. Iso é unha garantía de desastre. Poderiamos seguir así
unha tempada pero, antes ou despois, esta mestura de combustible de ignorancia
e poder explotaranos na cara." Carl Sagan.
No século XXI é basicamente
indiscutible que as nosas vidas (tal como dio Carl Sagan na anterior frase)
atópanse dominadas polas comodidades e vantaxes que a ciencia e a tecnoloxía
deron á sociedade. Tamén é indiscutible que a cantidade de persoas conscientes
da responsabilidade destas ferramentas son poucas. Desas poucas persoas, é
indiscutible que a gran maioría sabe que a filosofía e a tecnoloxía non se
mesturan...
Aínda que é certo que a gran
maioría de tecnólogos, técnicos e enxeñeiros consideran que coñecer de
filosofía resultaríalles pouco redituable para a súa profesión (en máis dun
caso teñen razón), tamén é certo que a filosofía non só pode axudar a
comprender mellor que é e para que serve a tecnoloxía, senón que ademais é
necesario filosofar cando de tecnoloxía fálase, pois non existe proceso
racional que non presente un contido de fondo filosófico. Ou sexa, non hai
disciplina que non presente problemas do coñecemento, do deber, do ser, da
lóxica, da metodoloxía e das implicacións para a vida diaria.
É por estas razóns que nas
últimas décadas, dándose conta da importancia social e histórica da tecnoloxía,
moitos filósofos (e tecnólogos con intereses filosóficos) voltearon a ver de
que trataba dita manifestación humana e por que non podemos falar de humanidade
sen tecnoloxía, descubrindo de paso que non é posible (ou mellor devandito, non
é desexable) tecnoloxía sen humanidades. Así é como xorde a filosofía da tecnoloxía, en principio como reflexións máis ou
menos sustentadas sobre o pouco que os filósofos sabían sobre tecnoloxía, e
despois volvéndose toda unha rama da epistemoloxía.
Aínda que o uso do coñecemento con
fins prácticos e de innovación estivo presente en toda a nosa historia, o certo
é que o asunto da tecnoloxía non foi
considerado pola filosofía senón ata o século XIX, e ben entrados no tema, ata
o século XX.
E por que os filósofos mostraron interés pola tecnoloxía? A
resposta pódese resumir nunha frase de Terencio: un filósofo pode argumentar
que se interesa pola tecnoloxía e as súas implicacións porque "nada do
humano élle alleo". É posible atopar algunhas palabras de pensadores que
van de Platón a Hegel sobre a tecnoloxía, pero a verdade é que case todo o que
en filosofía tradicional díxose sobre ciencia e tecnoloxía, sinxelamente é erróneo,
xa que non cadra co quefacer destas actividades no mundo real. Moito do que se
entende por tecnoloxía desde a tradición filosófica resulta ser unha chea de
ideas actualmente caducas e que, de tomarse con seriedade ou aplicabilidade aos
nosos tempos, resultaría nunha reflexión filosófica anti-científica e
anti-tecnolóxica.
Foi Karl Marx quen atribuiría por
primeira vez un papel central ás ferramentas e técnicas dentro das súas
reflexións: máis aló dos prexuízos epistemológicos e humanistas.
Marx reinvestiu tamén, dalgún modo, o prexuízo do humanismo
filosófico acerca da técnica, emprazándoa como motor da emancipación humana na
súa teoría do desenvolvemento histórico. Segundo esta teoría, o desenvolvemento dos
medios de produción, determinado polas innovacións técnicas, é o que configura
os cambios en estrutúralas socio-políticas e ideolóxicas."
Marx interesouse bastante no
desenvolvemento da tecnoloxía industrial do seu tempo, predicindo incluso as
"tendencias cara á sistematización tecnolóxica e a automatización da
produción". Pero Marx non buscaba crear unha disciplina epistemológica
enfocada á análise da tecnoloxía (de feito, isto non se fixo ata ben entrado o
século XX), senón que investigou sobre os adiantos da súa época para poder dar
sustento no quefacer industrial á súa crítica da economía política imperante no
século XIX.
Pero o termo "filosofía da tecnoloxía" non aparecería ata 1877 da pluma do
filósofo e xeógrafo alemán Ernst Kapp, coa súa obra
titulada: Principios dunha Filosofía
da Tecnoloxía. Aínda que ben poderiamos dicir que Kapp foi o pai desta
disciplina, o certo é que tamén poderiamos dicir que foi un "non tan bo
pai", pois a súa reflexión neohegeliana dirixiuse cara a puntos
"estraños", tales como o querer ver á tecnoloxía e o seu
desenvolvemento como proxeccións dos órganos humanos, ou a idea de que a
técnica era a propulsora da cultura, a moral e o desenvolvemento intelectual. O
tema volve adquirir notoriedade con
Friedrich Desauer e a súa obra Filosofía da Tecnoloxía.
Desauer, cunha especulación platónica, aseguraba que o ser humano,
ao continuar actualizando as súas ferramentas e técnicas, obra como instrumento
de Deus para continuar coa súa creación. Desauer íase da tecnoloxía á teoloxía.
As especulacións no campo tradicional continúan ata atoparnos con José Ortega e Gasset e Martin Heidegger.
Ortega e Gasset é o primeiro en dedicar un estudo filosófico á tecnoloxía coa súa Meditación sobre a Técnica, obra na
que afirma que o ser humano está
determinado biológicamente (pero non culturalmente) "para o cal, o
superfluo é necesario." Ou sexa, o ser humano é un "ser técnico" que busca sempre novas posibilidades que non
existen na natureza. Pola súa banda, Heidegger presenta a típica filosofía
oscurantista e anti-científica da tecnoloxía en "A Pregunta pola
Técnica".
En todo o ensaio, Heidegger non
mostra nada de contido orixinal, pero si moito esoterismo (como dicir que
"...a esencia da técnica esencie no acaecimiento propio da verdade").
As afirmacións de Heidegger, escurecidas pola súa típica forma de
"filosofar" xa foran constatadas por físicos como Heisenberg na Imaxe
da Natureza da Física Actual. O que é orixinal en Heidegger, son as súas
conclusións negativas sobre a tecnoloxía, asegurando que esta, xunto á
ciencia, representa "un extremo perigo, non só para a esencia do home,
senón para todo desocultar como tal."
Os problemas de tipo ético, ontológico e axiológico foron os inspiradores de obras de ciencia ficción e divulgación científica. A reflexión de fondo filosófico resulta ser un dos campos máis fascinantes para moitos dentro da ciencia, a tecnoloxía e a enxeñería.
De Marx a Heidegger é posible
atopar reflexións interesantes talvez para unha boa cultura filosófica, pero
pouco que nos axude a comprender de forma correcta e clara á tecnoloxía, a
relación desta coa filosofía e coa cultura en xeral.
Por fortuna, a filosofía da tecnoloxía moderna
non seguiu ningunha destas reflexións. Logo dunha serie de eventos coa temática
de tecnoloxía e filosofía durante a década dos 60's, nos anos 70's dar os
últimos sucesos que permitiron a creación dunha disciplina independente (aínda
que moi conectada á filosofía da ciencia): a
filosofía da tecnoloxía. Paul Durbin (coñecido máis como "o
padriño da filosofía da tecnoloxía norteamericana") organizou congresos de
filosofía da tecnoloxía en 1975 e 1977 na Universidade de Delaware, sobre os
cales se crearon os soportes institucionais desta nova disciplina, culminando
coa creación da Society for Philosophy and Technology en 1983.
É a partir de entón que podemos dicir que xorde a filosofía da
tecnoloxía actual, enfocada aos problemas éticos, lóxicos, semánticos,
metodolóxicos e ontológicos da tecnoloxía e a enxeñería. É a partir de entón
que se fan as preguntas interesantes e os debates apaixonantes que teñen que
ver co desenvolvemento da tecnoloxía e o seu impacto no mundo real. Para
penetrarse nesta apaixonante disciplina epistemológica, é necesario (como en
toda rama de análise filosófica e social) ter un coñecemento decente da
disciplina analizada. Ou sexa, ter unha boa cultura sobre a tecnoloxía, a súa
historia e desenvolvemento. Preguntas como
¿cal é a natureza da tecnoloxía? resultan en espléndidos exemplos de
como é necesario tal bagaxe de coñecementos sobre o tema, pois doutro xeito,
corremos o risco de facer filosofía lixo ao estilo Heidegger: baleira e sen
orixinalidade, que ademais trae consigo unha carga de escurantismo
anticientífico que fai desta reflexión algo nocivo para o diálogo entre
humanidades e enxeñeiros e técnicos.
0 comentarios:
Publicar un comentario