AVANCE OU ALIÑAMENTO NO HOME MODERNO?: UNHA VISIÓN DESDE O DESENCANTO
Hoxe en día parece
difícil decidir e definir a nosa contorna e modo de vida. Ideas acerca da
modernidade, posmodernidad, desmodernización, globalización, autoestradas da
información, etc., abundan no ámbito académico e político, certamente moita
tinta gastouse sobre definicións e conceptos pero pouco achegouse ao
achegamento co individuo, o cal sofre, vive e enfronta cambios nos seus
principais hábitos de vida a nivel familiar e laboral. A maioría destes
impactos danse de maneira abrupta, xerando que o individuo se deba adaptar e
transmutar a algo novo, de onde descoñece a súa natureza e os efectos que a
longo prazo inflúen nel e na xente con quen convive.
O futuro do home na
Terra e o seu papel na sociedade non se volveu máis alentador de cómo era visto
na primeira metade do século XX. Polo que a necesidade de atopar solución e
esperanza ao home moderno sexa unha urxencia para a humanidade. Adorno, Bloch,
Marcuse, Benjamín, Sartre, Horkheimer, Luckacs, entre moitos outros estudiosos,
albiscaban o mundo ao que nos enfrontamos, existía unha preocupación polo
período en que estaban a vivir e o máis importante é que se coñecían as causas
e compoñentes que afectaban o individuo e tentaban buscar un remedio ao
problema.
Hoxe, as novas
xeracións, as que naceron no seo mesmo da modernidade, na rapidez, no instante,
non son capaces de albiscar os perigos que a modernidade trouxo consigo. Os
críticos son menos, son calados por unha ampla maioría que lle fixeron crer
nunha suposta parcialidad e certidumbre. Cousa que esta moi lonxe de ser certa.
Hoxe en día, segue predominando a idea de modernidade. Ser
modernos é atoparnos nunha contorna que nos promete aventuras, poder, alegría,
crecemento, transformación de nós e o mundo e que, ao mesmo tempo ameaza con
destruír todo o que temos, todo o que sabemos, todo o que somos. Esta situación
provocou que o individuo se refuxie na información e os produtos da sociedade
de masas ou que se repregamento en identidades culturais. Seguimos vendo á
tecnoloxía como o paladín que nos leve a ser inmortais, pero ao mesmo tempo
cremos fortemente nas supersticiones. Un mesmo home é capaz de ir a misa, ler o
seu horóscopo, ir ao médico e comer no Mc Donalds.
As novas tecnoloxías non nos están facendo a vida máis simple
senón que nós estamos a facer que a vida sexa imposible sen elas. Así, o ser
humano converteuse nun ser preguiceiro e inútil. Un ser humano que xa non fai
gran cousa por iniciativa propia, que está axudado ata polo menor dos xestos. A
última xeración tecnolóxica está encamiñada a só dar ordes por medio da voz, xa
non será necesaria esa aburrida acción de apertar botóns. Se quere un viaxar, un
carro con dirección automática é a mellor opción. Temos unha enorme tendencia a
deixar que as máquinas memoricen por nós, rexistren por nós. Isto vai desde a
axenda con números de teléfonos e direccións electrónicas, a xestión de
bibliografías, textos, citas de negocios, contas e planning. A nosa voz gravada
dunha vez por todas, responde por nós. As portas están xa deseñadas para que
non nos molestemos en empuxar, agora ábrense de maneira automática.
Ademais, a tecnoloxía fai que as persoas se sentan inútiles e
acepten o seu sometemento. O que os novos aparellos fan perfectamente, o home
sente que o fai de maneira torpe, con vacilacións e erros, coma se imitase
imperfectamente a un modelo. O ser humano faise consciente da súa impotencia e
déixase invadir por un sentimento de inutilidade. A propia memoria volveuse
preguiceira, esta chea de buracos, decídese entón cederlle toda a
responsabilidade ás máquinas. Comunicar resulta cómodo cando a cuestión
redúcese a conectar enchufes, a relacionarse por medio de monitores. Para o
suxeito todo é positivo, xa que todo está no seu sitio. O único temor que se
xera no individuo é a carencia das máquinas: a descompostura. Hai pánico, cando
a computadora non funcionou, cando se descompón a televisión ou cando se dana o
teléfono. A falta faise irritante e mesmo angustiosa.
E a vida? As nosas máquinas
encargaranse de vivila por nós. Temos un automóbil que fai as veces do noso
corpo, un aparello de TV por imaxinación e un equipo de CD para a nosa
expresión musical. Non podemos obxectar que estes aparellos facilítannos
as cousas, e por tanto son necesarios. A tecnoloxía axúdanos en moito.
Avanzamos e iremos máis e máis adiante. Grazas á tecnoloxía o cirurxián pode
remover con raio láser unha catarata e restituírnos a vista. Podemos contar coa
intelixencia artificial dunha computadora para realizar operacións de enxeñería
e matemática que lle tomasen a Isaac Newton meses de cálculos.
Co uso da nova
tecnoloxía non necesitariamos traballar máis. Todo o noso tempo sería dedicado
ao lecer. E entón que fariamos? Dedicar todo o noso tempo aos praceres da mente e os
praceres do corpo, posto que “os goces máis variados, elevados e duradeiros son
os espirituais, aínda cando na mocidade podamos enganarnos tanto respecto
deles... o que uno é contribúe máis á nosa felicidade que o
que un ten ou o que un representa.
Pola contra, o tempo libre do individuo esta encamiñado a
consumir. Aquí, a industria cultural xoga o seu papel máis importante xa que
vai modificar os patróns de vida das persoas.
Existen
diferenzas entre o consumidor de televisión e o da internet? Hai algunhas. O usuario da internet adoita ser máis activo,
traballa máis na edición do material, pode seleccionar, ir e vir, interromper a
comunicación. Ás veces o consumidor de televisión imítao, porque o control
remoto permite ese xogo, pero en xeral ten fidelidades máis ríxidas. A
interactividade da internet é máis desterritorializada. Hai estudos que mostran
a facilidade dos internautas para sociabilizar desde posicións indefinidas,
mesmo simuladas, inventándose identidades. En universidades de Estados Unidos
está de moda investigar fenómenos de autismo e desconexión social, debido a que
a xente prefire estar ante a pantalla máis que en relación con interlocutores e
en lugares fisicamente localizados.
Se o mundo é unha aldea global, algúns viven en residencias nos
outeiros e outros en chozas. Uns mandan imaxes e sons por toda a cidade con só
oprimir as súas interruptores a fin de que outros os reciban nada máis con
tocar os seus botóns. Se hai unha aldea, fala en inglés, viste de
jeans, bebe Coca-Cola, come baixo os arcos dourados, camiña sobre as solas de
Niké, toca guitarras eléctricas, recoñece a Mickey Mouse, a Bart Simpson, a
E.T., a Pamela Anderson e a Steven Spielberg.
O urxente e
inmediato é humanizarnos máis. Que os suxeitos
rescaten o seu corpo do cativerio do automóbil, que rescaten a súa imaxinación
do aparello de televisión, que rescaten as súas habilidades manuais dos
fabricantes, que rescaten as súas mentes dos argumentos de necesidade Non
podemos negar que a tecnoloxía é necesaria pero non en exceso. Xa non cremos no
progreso. É certo que seguimos preguntándonos cales serán os novos produtos
técnicos que modificarán a nosa maneira de vivir e cando vencerán o medicamento
e a bioloxía ás enfermidades que afectan mortalmente a tantos de nós. Pero aínda
que sigamos defendéndonos contra as correntes irracionalistas que mesturan as
verdades demostradas e as afirmacións arbitrarias, xa non poñemos o corazón niso.
0 comentarios:
Publicar un comentario