DÚAS
VISIÓNS
·
Non
tan morta
o
cosmólogo Stephen Hawking declarou con gran aparello eléctrico que ?a filosofía
morreu?, o que deixou de pedra aos filósofos e seguramente aos mortos. Pero
fixar en que todos eses dardos venenosos non son expresións científicas, senón
filosóficas, e que por tanto se autorrefutan como un paradoxo.
Que
quere dicir Hawking con iso de que a filosofía morreu? Quere dicir que as
cuestións fundamentais sobre a natureza do universo non poden responderse sen
os datos masivos que emerxen dos aceleradores de partículas e os telescopios
xigantes. Quere dicir que a pregunta ?por que estamos aquí?? queda fóra do
alcance do pensamento puro. Quere dicir que o progreso do coñecemento é escravo
dos datos, que a súa única servidume é a realidade, que cando unha teoría falla
a culpa é do pensador, nunca da natureza. Un físico teórico sabe mellor que
ninguén que, a pesar de que a ciencia é só unha, hai dúas formas de facela:
xeneralizando a partir dos datos e pedindo datos a partir das ecuacións.
Einstein traballou da segunda forma, pensando de arriba abaixo. Pero ese motor
filosófico tamén lle conduciu aos seus grandes erros, como a negación das
esmagadoras evidencias da física cuántica co argumento de que ?Divos non xoga
aos dados?. Como lle respondeu Niels Böhr: ?Non digas a Deus o que debe facer?.
A
ciencia non matará á filosofía: só á mala filosofía.
· Unha cooperación fecunda
A
filosofía é un saber que se ocupou secularmente de cuestións radicais, cuxas
respostas se atopan situadas máis aló do ámbito da experimentación científica.
O sentido da vida e da morte, a estrutura da realidade, por que falamos de
igualdade entre os seres humanos cando biológicamente somos diferentes, que
razóns existen para defender dereitos humanos, como é posible a liberdade, en
que consiste unha vida feliz, se é un deber moral respectar a outros aínda que
diso non se siga ningunha ganancia individual ou grupal, que é o xusto e non só
o conveniente. Os seus instrumentos son a reflexión e o diálogo ben
argumentado, que abre o camiño cara a ese “uso público da razón” na vida
política, sen o que non hai cidadanía plena nin auténtica democracia. O
exercicio da crítica fronte ao fundamentalismo e ao dogmatismo é o seu aliado.
Nas
súas épocas de maior esplendor a filosofía traballou de xeito conxunto coas
ciencias máis relevantes, e foi a fecundación mutua de filosofía e ciencias a
que logrou un mellor saber. Porque a filosofía que ignora os avances
científicos pérdese en especulacións baleiras; as ciencias que ignoran o marco
filosófico perden sentido e fundamento.
Hoxe
en día son especialmente as éticas aplicadas á política, a economía, o
desenvolvemento, e tantos outros ámbitos as que mostraron que o imperialismo
dun só saber, sexa o que for, é estéril, que a cooperación segue sendo a opción
máis fecunda.
0 comentarios:
Publicar un comentario